Puhelimen ikoni040 837 8977

Työyhteisöviestintä

Autamme asiakkaitamme kehittämään työyhteisöviestintää, viestimään tuloksekkaasti sekä luomaan viestintäkäytäntöjä, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Sisäisen viestinnän toimivuus vaatii erityistä huomiota hybridityön aikana. Viestinnässä onnistuminen vaikuttaa suoraan työilmapiiriin, työntekijöiden sitoutumiseen ja työn tuloksellisuuteen.

Työyhteisö viestii, jotta se olisi olemassa

Virallisen viestinnän tulee olla kunnossa. Siihen palaamme myöhemmin. Ensin puhumme epävirallisesta viestinnästä. Yhteisöä ei synny ilman jotain sellaista, joka tekee ihmisistä yhteisön. Tarvitaan yhteistä kulttuuria ja yhteisyyden tunnetta. Se syntyy kuulumisia vaihtamalla ja työyhteisön ulkopuolisia asioita jakamalla, kissavideoita unohtamatta! Se on spontaania, horisontaalista kanssakäymistä, joka villinä ja läpinäkyvänä tarjoaa valtavan mahdollisuuden. Epävirallinen työyhteisöviestintä luo empatiaa ja luottamusta, pitää kanavat auki, mikä helpottaa yhteydenottoa esimerkiksi kriisitilanteissa, edesauttaa oppimista ja innovatiivisuutta, murtaa siiloja ja raja-aitoja sekä luo tunnelmaa, työhyvinvointia ja identiteettiä. Lisäksi se edistää yhteisten viestintäkanavien käyttöä, myös niiden virallisten. Epävirallista viestintää kannattaa siis ehdottomasti tukea.

Työpaikoilla, jossa ihmiset ovat fyysisesti samoissa tiloissa, epämuodollista viestintää syntyy luonnostaan kahvihuoneissa ja käytävillä. Välitteisessä vuorovaikutuksessa epävirallisen viestinnän käynnistäminen ja vaaliminen vaatii kuitenkin huomiota, tahtoa ja tekoja, kuten yhteisiä virtuaalikahvitaukoja.

Johdon tehtävä on luoda mahdollisuudet

Vaikka jokainen työyhteisön jäsen on viestijä omissa tehtävissään, varsinaiset viestintävastuut ja viestinnän organisointi on johdon määriteltävä. Vastuu riittävästä, avoimesta ja ajallisesti viivyttelemättömästä työyhteisöviestinnästä rakentuu keskustelulle ja vuorovaikutukselle, johon kaikkien työyhteisön jäsenten odotetaan osallistuvan. Esihenkilöt johtavat viestintää siinä missä muutakin työtä. Johdon ja esihenkilöiden rooli on merkittävä organisaation suunnan, luottamuksen, motivaation, sitoutumisen, luovuuden ja omaa organisaatiota koskevien mielikuvien syntymisessä. Johdon ja henkilöstön välisessä vuorovaikutuksessa voidaan puhua myös vaikutelmien johtamisesta (impression management), sisäisestä PR- ja julkisuustyöstä.

Onnistunut työyhteisöviestintä vaatii suunnitelmallisuutta, toimivia käytäntöjä ja niistä kiinni pitämistä, kouluttamista ja tukemista, mittaamista ja seuraamista. Me koulutamme ja sparraamme johtoa, esihenkilöitä ja tiimejä kehittämään työyhteisön viestintää ja vuorovaikutusta.

Tässä muutamia on muutamia keskeisiä asioita virallisessa työyhteisöviestinnässä:

  • Selkeys ja läpinäkyvyys: Työyhteisöviestinnän tulisi olla selkeää ja avointa. Työntekijöillä tulisi olla helppo pääsy tärkeisiin tietoihin, ja heidän tulisi ymmärtää organisaation tavoitteet ja päätökset.
  • Vuorovaikutteinen viestintä: Työyhteisöviestinnän ei pitäisi olla yksisuuntaista, vaan siihen tulisi sisältyä vuoropuhelua ja mahdollisuus antaa palautetta. Työntekijöiden mielipiteiden kuunteleminen ja niiden huomioiminen on tärkeää.
  • Sisäiset viestintäkanavat: Organisaation tulisi tarjota monipuoliset sisäiset viestintäkanavat, kuten intranet, sähköposti, sisäiset some-foorumit ja säännölliset kokoukset, joiden avulla työntekijät voivat pysyä ajan tasalla ja viestiä keskenään.
  • Koulutus ja valmennus: Työntekijöiden tulisi saada koulutusta ja valmennusta viestintätaidoissa. Tämä auttaa parantamaan viestinnän laatua ja vähentämään mahdollisia väärinkäsityksiä.
  • Kulttuuri ja arvot: Työyhteisöviestinnän tulisi tukea organisaation kulttuuria ja arvoja. Se voi auttaa vahvistamaan yhteisön yhtenäisyyttä ja sitoutumista yhteisiin päämääriin.
  • Johdon sitoutuminen: Organisaation johdon tulee olla aktiivisesti mukana työyhteisöviestinnässä ja näyttää esimerkkiä. Johdon sitoutuminen vahvistaa viestinnän merkitystä ja uskottavuutta.
  • Strateginen suunnittelu: Työyhteisöviestintä tulisi sisällyttää organisaation strategiseen suunnitteluun. Se voi auttaa varmistamaan, että viestintä tukee organisaation pitkän aikavälin tavoitteita.
  • Mittaus ja arviointi: Kehittämisen kannalta on tärkeää mitata työyhteisöviestinnän tehokkuutta ja arvioida sen vaikutusta organisaation tuloksiin. Tämä auttaa tunnistamaan parannusmahdollisuuksia ja tekemään tarvittavia muutoksia.
  • Teknologia ja digitalisaatio: Hyödynnä teknologiaa ja digitalisaatiota työyhteisöviestinnässä. Digitaaliset työkalut voivat tehostaa viestintää ja helpottaa tiedon jakamista organisaatiossa.
  • Sisäiset tapahtumat ja yhteisöllisyys: Järjestä sisäisiä tapahtumia ja aktiviteetteja, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja parantavat työyhteisön henkeä. Näiden avulla työntekijät voivat luoda vahvoja suhteita ja tuntea kuuluvansa osaksi organisaatiota.

Oleellista työyhteisöviestinnässä on jatkuva kehittäminen ja mukautuminen organisaation tarpeisiin. Tärkeää on myös kuunnella työntekijöiden palautetta ja olla valmis tekemään muutoksia parantamisen varmistamiseksi. Hyvä työyhteisöviestintä luo perustan avoimelle ja tehokkaalle organisaatiokulttuurille.

Ota yhteyttä

Mielenkiintoista luettavaa aiheesta

Strategiaviestintä: Kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu
Miten strategiaviestinnästä voi tulla menestystarina?

Elisa Juholinin kirja Viestinnän vallankumous
Pipsa Lotta Marjamäen ja Jenni Vuorion kirja Viestinnän johtaminen

Brändit ja strategiat

Autamme kirkastamaan oleellisen. Kaikki tekemisemme pohjautuu asiakkaan liiketoiminnan ja tavoitteiden ymmärtämiseen. Katsomme markkinointia aina kokonaisuutena, jonka jokainen osa tukee tavoitteita.

Brändityöt

Toisinaan on tarpeen tehdä kokonaisvaltainen brändityö, toisiaan brändin kirkastaminen riittää päivittämään brändin esimerkiksi yrityskaupan tai muun ison muutoksen jälkeen.

Tutustu tarkemmin brändisuunnitteluun

Markkinointistrategiat

Kasvatamme asiakkaidemme menestystä kirkastamalla markkinointistrategiat. Näin markkinointi lisää pitkäjänteisesti brändiarvoa, menestystä ja kestävää kilpailuetua.

Tutustu tapaamme tehdä markkinointistrategioita

Konseptit

Konseptin peruskivi on idea, oivallus tai näkökulma, joka kiteyttää jotakin kohderyhmästä ja toisaalta yrityksestä ja sen tuotteesta tai palvelusta. Hyvä konsepti vetoaa sekä järkeen että tunteeseen.

Lue lisää konseptoinnista

Kampanjat

Luova ja onnistunut kampanjatoteutus nostaa markkinoinnin aivan toiselle tasolle, sillä se erottuu viestitulvasta. Kampanjoiden datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa palveluamme.

Lue lisää onnistuneista kampanjoista

Sisällöntuotanto

Olipa kanava mikä hyvänsä, sisältö ratkaisee. Vaikuttavat sisällöt saavat aikaan haluttua toimintaa valituissa kohderyhmissä. Toteutamme sisältöjä yksittäin ja kokonaisvaltaisesti avaimet käteen -periaatteella. Tekoäly tehostaa ja nopeuttaa luovaa työtämme.

Graafinen suunnittelu

Visuaalinen kerronta saa pysähtymään, synnyttää tunteen ja kertoo tarinan. Ilman vahvaa visuaalisuutta viestien tulvassa on vaikeaa menestyä.

Lue lisää graafisesta suunnittelusta

Valo- ja videokuvaus

Laadukkaiden ja omaleimaisten valokuvien ja videokuvien merkitys on arvossa nyt enemmän kuin koskaan, kun kaikilla on kamera taskussaan. Kuvilla on erittäin tärkeä merkitys esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja lehtimainoksissa.

Tutustu kuvauspalveluihimme

Kuvitus

Kuvituskuva tiivistää, havainnollistaa, elävöittää, luo tunnelmaa ja selkeyttää tarinaa.

Lue lisää kuvittamisesta

Copywriting

Copywriting on kaikessa yksinkertaisuudessaan tekstillä myymistä. Ensimmäiset sanat määrittävät tekstin tehon. Siksi on erittäin tärkeää tuntea kohderyhmä ja oikea tulokulma.

Tutustu copywritingiin

Tekstit

Brändin persoona tulee esiin myös sanallisessa ilmaisussa. Hyvä teksti tukee brändiä, herättää mielenkiinnon halutuissa kohderyhmissä, jakaa tietoa ja myy. Hyödynnämme tekoälyä tekstien tuotannossa.

Tutustu tekstintuotantopalveluihimme

Digimarkkinointi

Digimarkkinoinnissa, jos missä, tulokset ratkaisevat. Hyvin suunnitellut toimenpiteet vahvistavat tunnettuutta, rakentavat brändiä, innostavat ottamaan selvää, generoivat liidejä ja vahvistavat asiakassuhdetta. Datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa digimarkkinointipalvelujamme.

Verkkosivut

Voisi sanoa, että yritys, jolla ei ole verkkosivuja, ei ole olemassa. Hyvät verkkosivut ovat yrityksen ilmeen mukaiset, selkeät, informatiiviset ja helppokäyttöiset kaikilla laitteilla.

Lue lisää verkkosivuista

Verkkokaupat

Meille on tärkeää, että verkkokaupan avulla saavutetaan myyntitavoitteet. Varmistamme, että verkkokauppa löytyy mahdollisimman hyvin Google-haulla ja että markkinointiasiat ovat teknisesti ja sisällöllisesti kunnossa.

Lue lisää verkkokaupoista

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla varmistamme, että verkkosivuille ja verkkokauppaan saadaan enemmän liikennettä ja asiakkaita Googlen luonnollisten hakutulosten kautta.

Tutustu hakukoneoptimointiin

Hakukonemarkkinointi

Google-markkinointia voi tehdä monella eri tavalla ja kulmalla. Joillakin asiakkailla voi painotus olla enemmän mainonnan puolella, kun taas toisille yrityksille sopii paremmin luonnollinen sivujen löydettävyys.

Tutustu hakukonemarkkinointiin

Some-markkinointi

Some-markkinointi on monille asiakkaillemme tärkein markkinoinnin muoto. Sitoudumme tilien pitkäjänteiseen kehittämiseen, orgaanisen näkyvyyden lisäämiseen, maksetun mainonnan tehokkuuteen, sisällöntuotantoon ja ylläpitoon.

Tutustu some-markkinoinnin palveluumme

Viestintäpalvelut

Autamme yrityksiä kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä. Suunnittelemme, toteutamme ja sparraamme. Käytännön työn lisäksi meitä pyydetään myös puhumaan ja valmentamaan näistä aiheista.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö

Tarjoamme strategista ja sitoutunutta markkinointiosaamista ilman rekrytointia. Ulkoistetun markkinointipäällikön rooli räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Lue lisää palvelustamme

Viestintävalmennus

Viestintävalmiudet ja vuorovaikutustaidot muodostavat tutkitusti ison osan johtamisen ammattitaidosta sekä tiimien toimivuudesta ja hyvinvoinnista. Valmennamme tiimejä, esihenkilöitä, johtajia ja yrittäjiä.

Tutustu valmennuspalveluumme

Strategiaviestintä

Tuemme organisaation strategian todeksi muuttamisessa. Kiteytämme, visualisoimme ja tarinallistamme. Strategian luomisessa ja todeksi tekemisessä kannattaa luottaa viestinnän ja strategisen markkinoinnin yhteispeliin.

Lue lisää strategiaviestinnästä

Työyhteisöviestintä

Autamme asiakkaitamme kehittämään työyhteisöviestintää, viestimään tuloksekkaasti sekä luomaan viestintäkäytäntöjä, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Sisäisen viestinnän toimivuus vaatii erityistä huomiota hybridityön aikana.

Tutustu palveluumme

Kriisiviestintä

Kriisitilanteissa hyvä viestintä ja realistinen tilannekuva ovat ehdottomia selviytymiskeinoja. Autamme asiakkaitamme varautumaan kriiseihin ja selviämään niistä taitavasti.

Lue lisää kriisiviestinnästä

Asiakkaan ääni.

“Kustannustehokasta ja määrätietoista, pysytään asiassa. Tavoitteellisuus on huikeata, samoin joustavuus, kokonaisuuden järjestäminen ja projektin todella tiukassa aikataulussa pitäminen. Saimme kaiken mitä tarvitsimme ja vielä paljon enemmän. Mahtava suoritus!”

Matti Muhonen, toimitusjohtaja
Agile Composites Oy

“Sorja Productions sisäistää nopeasti liiketoiminnan ytimen ja sen vaikeimmatkin vivahteet. Yrittäjänä koen, että tärkeää asioiden edistämisen kannalta on ollut Sorja Productionsin ihailtava reagointinopeus.”

Esa Keskisaari, toimitusjohtaja
Suomen Tieverkko Oy

“Oikein mukavaa yhteistyötä, hyvin ”näpeissä” pidetty projekti sekä aikataulullisesti että lopputuloksen kannalta.”

Tuovi Litmanen-Tuomi, talousjohtaja
Imatran Seudun Sähkö

”Sorja Productions on luova, korkeatasoinen, joustava, kuunteleva ja helposti lähestyttävä viestintätoimisto. Voimme huolettomasti heittää asiat Sorja Productionsin hoidettaviksi, ja ne toteutuvat sovitussa aikataulussa. Vahvuutena on herkkyys löytää asian keskeinen ydin helposti ja nopeasti sekä viestiä se ymmärrettävästi.”

Markku Vengasaho, lehtori
Kondiittorimestareiden vastuukouluttaja
Saimaan ammattiopisto Sampo

“Olemme tehneet lukuisia onnistuneita markkinointiviestinnän toteutuksia Sorja Productionsin kanssa, ja haluamme jatkossa tehdä yhteistyötä nimenomaan Sorja Productionsin kanssa.”

Kati Räisänen, toimitusjohtaja
CDM Design & Involver

“Kiitos ❤️ Työ sujui sovitusti ja saatiin todella raikas, hieman erilainen ilme apteekille. Kommunikaatio oli helppoa ja helposti tavoitti teidät. Minut pidettiin hyvin ajan tasalla ja sivujen julkaisu oli juuri kuten oli sovittu.”

Niina Metelinen, apteekkari
Apteekki Lappee

“Kiitos ilosta ja valosta, jota toitte toimintaamme. Teidän vahvuutenanne on herkkyys ja kauneus, taito löytää juuri se, mitä itse ei löydä. Olemme saaneet luovaa ja luotettavaa palvelua oman viestintämme ja oman ilmeemme suunnittelussa ja rakentamisessa.”

Leea Ohtamaa
Ingin tila

Mistä nyt puhutaan?

Liity verkostoomme ja kuulet ensimmäisenä raikkaat näkökulmat brändisuunnitteluun, markkinointiin, viestintään ja asiakasymmärrykseen.

2024 © Sorja Productions Oy Tietosuojaseloste ja evästeasetukset