Osallista ja kiteytä
Organisaation strategiaviestinnän keskeiset näkökohdat voivat vaihdella organisaation tavoitteiden, koon ja toimialan mukaan, mutta seuraavat tekijät ovat yleisesti keskeisiä:
- Selkeä strategian viestiminen
Organisaation on ensin varmistettava, että sen strategia on selkeästi määritelty ja ymmärrettävä kaikille sidosryhmille. Kilpailuetuun perustuva sekä puhuttelevasti laadittu visio ja missio ja tavoitteet ovat strategian laatimisessa tärkeitä työvaiheita. Sanoilla on merkitystä: innostavasti sanoitettu strategia erottuu, saa aikaan tunteita ja toimintaa. Strategian pitäisi olla kiteytetty yksinkertaisiin ja helposti muistettaviin viesteihin ja visuaaleihin. Avoin ja vuorovaikutteinen viestintä lisää luottamusta.
- Koko organisaation osallistaminen
Strategia on strategia vasta, kun se vaikuttaa organisaatiossa toimivien ihmisten ajatteluun ja käyttäytymiseen – ja sitä kautta myös sidosryhmiin. Strategiaviestinnän on oltava osa organisaation kulttuuria, ja se tulisi ulottua kaikkiin organisaation tasoille. Työntekijöiden osallistaminen ja sitouttaminen strategiaan jo sen työstövaiheessa on tärkeää strategian onnistumisen kannalta.
- Pitkäjänteisyys
Strategiaviestintä on prosessi, ei yksittäinen tapahtuma. Organisaation on jatkuvasti viestittävä ja päivitettävä strategiaansa, ja viestinnän on oltava johdonmukaista ja pitkäjänteistä. Strategia olisi kyettävä purkamaan arjen tasolle. Strategian viestiminen kannattaa suunnitella kampanjamaiseksi peräkkäin toistuviksi toimenpiteiksi, ja käyttää monipuolisesti apuna erilaisia keinoja: työpajoja, kuvia, videoita, julisteita, työkirjoja, huoneentauluja.
- Käytännön esimerkit ja tarinat
Abstraktin strategian konkretisointi käytännön esimerkeillä voi auttaa sidosryhmiä ymmärtämään, mitä strategia tarkoittaa käytännössä. Case-esimerkit ja tarinat voivat tehdä strategiasta helpommin lähestyttävän.
- Kriittiset suorituskykymittarit
Organisaation on määriteltävä selkeät kriittiset suorituskykymittarit eli KPI:t strategialleen, ja näitä mittareita on seurattava ja raportoitava säännöllisesti. KPI:t auttavat osoittamaan strategian onnistumista tai tarvetta tehdä muutoksia. Mittarit kannattaa visualisoida näkyville esimerkiksi työtilojen seinälle tai virtuaaliseen työtilaan ja ottaa niiden seuraaminen osaksi esimerkiksi viikko- ja kuukausipalavereja.
- Monikanavainen lähestymistapa
Sidosryhmät voivat seurata organisaatiota eri kanavissa ja eri tavoin. Strategiaviestintä tulisi kattaa monenlaiset viestintäkanavat, kuten verkkosivustot, sosiaalinen media, sähköposti, toimitilat, asiakaspalvelupisteet, esitykset, työpajat, tiedotustilaisuudet ja perinteiset tiedotusvälineet.
- Brändin ja maineen hallinta
Strategiaviestinnän tulisi tukea organisaation brändiä ja mainetta. Organisaation on pidettävä huolta maineestaan ja varmistettava, että strategiaviestintä tukee positiivista brändikuvaa.
Ota yhteyttä