Puhelimen ikoni040 837 8977

Strategiaviestintä

Tuemme organisaation strategian todeksi muuttamisessa. Kiteytämme, visualisoimme ja tarinallistamme. Strategian luomisessa ja todeksi tekemisessä kannattaa luottaa viestinnän ja strategisen markkinoinnin yhteispeliin. Siirtämällä ajattelu ja toiminta taktisesta tekemisestä seuraavalle tasolle, tarjoutuu myös viestinnälle mahdollisuus odotusten täyttämiseen.

Osallista ja kiteytä

Organisaation strategiaviestinnän keskeiset näkökohdat voivat vaihdella organisaation tavoitteiden, koon ja toimialan mukaan, mutta seuraavat tekijät ovat yleisesti keskeisiä:

  1. Selkeä strategian viestiminen

Organisaation on ensin varmistettava, että sen strategia on selkeästi määritelty ja ymmärrettävä kaikille sidosryhmille. Kilpailuetuun perustuva sekä puhuttelevasti laadittu visio ja missio ja tavoitteet ovat strategian laatimisessa tärkeitä työvaiheita. Sanoilla on merkitystä: innostavasti sanoitettu strategia erottuu, saa aikaan tunteita ja toimintaa. Strategian pitäisi olla kiteytetty yksinkertaisiin ja helposti muistettaviin viesteihin ja visuaaleihin. Avoin ja vuorovaikutteinen viestintä lisää luottamusta.

  1. Koko organisaation osallistaminen

Strategia on strategia vasta, kun se vaikuttaa organisaatiossa toimivien ihmisten ajatteluun ja käyttäytymiseen – ja sitä kautta myös sidosryhmiin. Strategiaviestinnän on oltava osa organisaation kulttuuria, ja se tulisi ulottua kaikkiin organisaation tasoille. Työntekijöiden osallistaminen ja sitouttaminen strategiaan jo sen työstövaiheessa on tärkeää strategian onnistumisen kannalta.

  1. Pitkäjänteisyys

Strategiaviestintä on prosessi, ei yksittäinen tapahtuma. Organisaation on jatkuvasti viestittävä ja päivitettävä strategiaansa, ja viestinnän on oltava johdonmukaista ja pitkäjänteistä. Strategia olisi kyettävä purkamaan arjen tasolle.  Strategian viestiminen kannattaa suunnitella kampanjamaiseksi peräkkäin toistuviksi toimenpiteiksi, ja käyttää monipuolisesti apuna erilaisia keinoja: työpajoja, kuvia, videoita, julisteita, työkirjoja, huoneentauluja.

  1. Käytännön esimerkit ja tarinat

Abstraktin strategian konkretisointi käytännön esimerkeillä voi auttaa sidosryhmiä ymmärtämään, mitä strategia tarkoittaa käytännössä. Case-esimerkit ja tarinat voivat tehdä strategiasta helpommin lähestyttävän.

  1. Kriittiset suorituskykymittarit

Organisaation on määriteltävä selkeät kriittiset suorituskykymittarit eli KPI:t strategialleen, ja näitä mittareita on seurattava ja raportoitava säännöllisesti. KPI:t auttavat osoittamaan strategian onnistumista tai tarvetta tehdä muutoksia. Mittarit kannattaa visualisoida näkyville esimerkiksi työtilojen seinälle tai virtuaaliseen työtilaan ja ottaa niiden seuraaminen osaksi esimerkiksi viikko- ja kuukausipalavereja.

  1. Monikanavainen lähestymistapa

Sidosryhmät voivat seurata organisaatiota eri kanavissa ja eri tavoin. Strategiaviestintä tulisi kattaa monenlaiset viestintäkanavat, kuten verkkosivustot, sosiaalinen media, sähköposti, toimitilat, asiakaspalvelupisteet, esitykset, työpajat, tiedotustilaisuudet ja perinteiset tiedotusvälineet.

  1. Brändin ja maineen hallinta

Strategiaviestinnän tulisi tukea organisaation brändiä ja mainetta. Organisaation on pidettävä huolta maineestaan ja varmistettava, että strategiaviestintä tukee positiivista brändikuvaa.

Ota yhteyttä

 

Mielenkiintoista luettavaa aiheesta

Strategiaviestintä: Kommunikaatio on maailman tehokkain muutostyökalu
Miten strategiaviestinnästä voi tulla menestystarina?

Timo Ritakallion kirja Elävä strategia
Pipsa Lotta Marjamäen ja Jenni Vuorion kirja Viestinnän johtaminen

Brändit ja strategiat

Autamme kirkastamaan oleellisen. Kaikki tekemisemme pohjautuu asiakkaan liiketoiminnan ja tavoitteiden ymmärtämiseen. Katsomme markkinointia aina kokonaisuutena, jonka jokainen osa tukee tavoitteita.

Brändityöt

Toisinaan on tarpeen tehdä kokonaisvaltainen brändityö, toisiaan brändin kirkastaminen riittää päivittämään brändin esimerkiksi yrityskaupan tai muun ison muutoksen jälkeen.

Tutustu tarkemmin brändisuunnitteluun

Markkinointistrategiat

Kasvatamme asiakkaidemme menestystä kirkastamalla markkinointistrategiat. Näin markkinointi lisää pitkäjänteisesti brändiarvoa, menestystä ja kestävää kilpailuetua.

Tutustu tapaamme tehdä markkinointistrategioita

Konseptit

Konseptin peruskivi on idea, oivallus tai näkökulma, joka kiteyttää jotakin kohderyhmästä ja toisaalta yrityksestä ja sen tuotteesta tai palvelusta. Hyvä konsepti vetoaa sekä järkeen että tunteeseen.

Lue lisää konseptoinnista

Kampanjat

Luova ja onnistunut kampanjatoteutus nostaa markkinoinnin aivan toiselle tasolle, sillä se erottuu viestitulvasta. Kampanjoiden datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa palveluamme.

Lue lisää onnistuneista kampanjoista

Sisällöntuotanto

Olipa kanava mikä hyvänsä, sisältö ratkaisee. Vaikuttavat sisällöt saavat aikaan haluttua toimintaa valituissa kohderyhmissä. Toteutamme sisältöjä yksittäin ja kokonaisvaltaisesti avaimet käteen -periaatteella. Tekoäly tehostaa ja nopeuttaa luovaa työtämme.

Graafinen suunnittelu

Visuaalinen kerronta saa pysähtymään, synnyttää tunteen ja kertoo tarinan. Ilman vahvaa visuaalisuutta viestien tulvassa on vaikeaa menestyä.

Lue lisää graafisesta suunnittelusta

Valo- ja videokuvaus

Laadukkaiden ja omaleimaisten valokuvien ja videokuvien merkitys on arvossa nyt enemmän kuin koskaan, kun kaikilla on kamera taskussaan. Kuvilla on erittäin tärkeä merkitys esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja lehtimainoksissa.

Tutustu kuvauspalveluihimme

Kuvitus

Kuvituskuva tiivistää, havainnollistaa, elävöittää, luo tunnelmaa ja selkeyttää tarinaa.

Lue lisää kuvittamisesta

Copywriting

Copywriting on kaikessa yksinkertaisuudessaan tekstillä myymistä. Ensimmäiset sanat määrittävät tekstin tehon. Siksi on erittäin tärkeää tuntea kohderyhmä ja oikea tulokulma.

Tutustu copywritingiin

Tekstit

Brändin persoona tulee esiin myös sanallisessa ilmaisussa. Hyvä teksti tukee brändiä, herättää mielenkiinnon halutuissa kohderyhmissä, jakaa tietoa ja myy. Hyödynnämme tekoälyä tekstien tuotannossa.

Tutustu tekstintuotantopalveluihimme

Digimarkkinointi

Digimarkkinoinnissa, jos missä, tulokset ratkaisevat. Hyvin suunnitellut toimenpiteet vahvistavat tunnettuutta, rakentavat brändiä, innostavat ottamaan selvää, generoivat liidejä ja vahvistavat asiakassuhdetta. Datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa digimarkkinointipalvelujamme.

Verkkosivut

Voisi sanoa, että yritys, jolla ei ole verkkosivuja, ei ole olemassa. Hyvät verkkosivut ovat yrityksen ilmeen mukaiset, selkeät, informatiiviset ja helppokäyttöiset kaikilla laitteilla.

Lue lisää verkkosivuista

Verkkokaupat

Meille on tärkeää, että verkkokaupan avulla saavutetaan myyntitavoitteet. Varmistamme, että verkkokauppa löytyy mahdollisimman hyvin Google-haulla ja että markkinointiasiat ovat teknisesti ja sisällöllisesti kunnossa.

Lue lisää verkkokaupoista

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla varmistamme, että verkkosivuille ja verkkokauppaan saadaan enemmän liikennettä ja asiakkaita Googlen luonnollisten hakutulosten kautta.

Tutustu hakukoneoptimointiin

Hakukonemarkkinointi

Google-markkinointia voi tehdä monella eri tavalla ja kulmalla. Joillakin asiakkailla voi painotus olla enemmän mainonnan puolella, kun taas toisille yrityksille sopii paremmin luonnollinen sivujen löydettävyys.

Tutustu hakukonemarkkinointiin

Some-markkinointi

Some-markkinointi on monille asiakkaillemme tärkein markkinoinnin muoto. Sitoudumme tilien pitkäjänteiseen kehittämiseen, orgaanisen näkyvyyden lisäämiseen, maksetun mainonnan tehokkuuteen, sisällöntuotantoon ja ylläpitoon.

Tutustu some-markkinoinnin palveluumme

Viestintäpalvelut

Autamme yrityksiä kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä. Suunnittelemme, toteutamme ja sparraamme. Käytännön työn lisäksi meitä pyydetään myös puhumaan ja valmentamaan näistä aiheista.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö

Tarjoamme strategista ja sitoutunutta markkinointiosaamista ilman rekrytointia. Ulkoistetun markkinointipäällikön rooli räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Lue lisää palvelustamme

Viestintävalmennus

Viestintävalmiudet ja vuorovaikutustaidot muodostavat tutkitusti ison osan johtamisen ammattitaidosta sekä tiimien toimivuudesta ja hyvinvoinnista. Valmennamme tiimejä, esihenkilöitä, johtajia ja yrittäjiä.

Tutustu valmennuspalveluumme

Strategiaviestintä

Tuemme organisaation strategian todeksi muuttamisessa. Kiteytämme, visualisoimme ja tarinallistamme. Strategian luomisessa ja todeksi tekemisessä kannattaa luottaa viestinnän ja strategisen markkinoinnin yhteispeliin.

Lue lisää strategiaviestinnästä

Työyhteisöviestintä

Autamme asiakkaitamme kehittämään työyhteisöviestintää, viestimään tuloksekkaasti sekä luomaan viestintäkäytäntöjä, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Sisäisen viestinnän toimivuus vaatii erityistä huomiota hybridityön aikana.

Tutustu palveluumme

Kriisiviestintä

Kriisitilanteissa hyvä viestintä ja realistinen tilannekuva ovat ehdottomia selviytymiskeinoja. Autamme asiakkaitamme varautumaan kriiseihin ja selviämään niistä taitavasti.

Lue lisää kriisiviestinnästä

Asiakkaan ääni.

“Kustannustehokasta ja määrätietoista, pysytään asiassa. Tavoitteellisuus on huikeata, samoin joustavuus, kokonaisuuden järjestäminen ja projektin todella tiukassa aikataulussa pitäminen. Saimme kaiken mitä tarvitsimme ja vielä paljon enemmän. Mahtava suoritus!”

Matti Muhonen, toimitusjohtaja
Agile Composites Oy

“Sorja Productions sisäistää nopeasti liiketoiminnan ytimen ja sen vaikeimmatkin vivahteet. Yrittäjänä koen, että tärkeää asioiden edistämisen kannalta on ollut Sorja Productionsin ihailtava reagointinopeus.”

Esa Keskisaari, toimitusjohtaja
Suomen Tieverkko Oy

“Oikein mukavaa yhteistyötä, hyvin ”näpeissä” pidetty projekti sekä aikataulullisesti että lopputuloksen kannalta.”

Tuovi Litmanen-Tuomi, talousjohtaja
Imatran Seudun Sähkö

”Sorja Productions on luova, korkeatasoinen, joustava, kuunteleva ja helposti lähestyttävä viestintätoimisto. Voimme huolettomasti heittää asiat Sorja Productionsin hoidettaviksi, ja ne toteutuvat sovitussa aikataulussa. Vahvuutena on herkkyys löytää asian keskeinen ydin helposti ja nopeasti sekä viestiä se ymmärrettävästi.”

Markku Vengasaho, lehtori
Kondiittorimestareiden vastuukouluttaja
Saimaan ammattiopisto Sampo

“Olemme tehneet lukuisia onnistuneita markkinointiviestinnän toteutuksia Sorja Productionsin kanssa, ja haluamme jatkossa tehdä yhteistyötä nimenomaan Sorja Productionsin kanssa.”

Kati Räisänen, toimitusjohtaja
CDM Design & Involver

“Kiitos ❤️ Työ sujui sovitusti ja saatiin todella raikas, hieman erilainen ilme apteekille. Kommunikaatio oli helppoa ja helposti tavoitti teidät. Minut pidettiin hyvin ajan tasalla ja sivujen julkaisu oli juuri kuten oli sovittu.”

Niina Metelinen, apteekkari
Apteekki Lappee

“Kiitos ilosta ja valosta, jota toitte toimintaamme. Teidän vahvuutenanne on herkkyys ja kauneus, taito löytää juuri se, mitä itse ei löydä. Olemme saaneet luovaa ja luotettavaa palvelua oman viestintämme ja oman ilmeemme suunnittelussa ja rakentamisessa.”

Leea Ohtamaa
Ingin tila

Mistä nyt puhutaan?

Liity verkostoomme ja kuulet ensimmäisenä raikkaat näkökulmat brändisuunnitteluun, markkinointiin, viestintään ja asiakasymmärrykseen.

2024 © Sorja Productions Oy Tietosuojaseloste ja evästeasetukset