Puhelimen ikoni040 837 8977

Kriisiviestintä

Kriisitilanteissa hyvä viestintä ja realistinen tilannekuva ovat ehdottomia selviytymiskeinoja. Autamme asiakkaitamme varautumaan kriiseihin ja selviämään niistä taitavasti.

Ennakointi ja jälkipuinti auttavat kriisitilanteen hoitoa

Kriisiviestintä voidaan karkeasti jakaa neljään vaiheeseen:

  1. Ennakointi

Kaikki alkaa ennakoinnista. Pysähdy miettimään mitä kaikkia kriisejä organisaatiosi saattaa kohdata ja mihin täytyy voida varautua. Kriisejä voivat olla esimerkiksi onnettomuudet (tulipalo, luonnon aiheuttamat, liikenneonnettomuudet), väkivallan aiheuttamat kriisit, henkilöön kohdistuvat kriisit kuten sairaus, kuolema, juridiset asiat ja mainekriisit, talouskriisit ja toimialakriisit. Tee riskianalyysi ja priorisoi, mitkä tilanteet vaativat välitöntä huomiota.

Näe vaivaa työyhteisöviestinnän kehittämisessä. Se luo pohjaa luottamukselle, sitoutumiselle, työhyvinvoinnille ja hyvälle sisäiselle yhteistyölle, jota tarvitaan erityisesti kriisitilanteissa.

Luo yhteistyösuhteet kriisien kannalta keskeisiin sidosryhmiin sekä paikallisiin viranomaisiin ja kriisinhallintakeskuksiin. He voivat tarjota tukea ja ohjausta kriisitilanteessa.

  1. Valmistautuminen

Valmentautumiseen kuuluu kirjallinen kriisiviestintäsuunnitelma eri skenaarioita varten sekä avainhenkilöiden valmentaminen. Johdon ja vastuuhenkilöiden lisäksi avainhenkilöitä ovat viestintäammattilaiset, puhelinvaihteen henkilöstö, asiakaspalvelijat, johdon assistentit jne. Kun kriisi iskee valmentautuminen auttaa toimimaan niin, että tilanne hallitaan ammattitaitoisella, joustavalla ja empaattisella tavalla.

Hyvä kriisiviestintäsuunnitelma on kattava, joustava ja valmistautunut vastaamaan monenlaisiin kriisitilanteisiin. Siinä määritellään roolit ja vastuut, mekanismit kriisien tunnistamiseksi, viestintävälineet ja -mallit, eri sidosryhmät, keskeiset yhteystiedot päivitettyinä, tiedonkeruu ja seuranta, koulutukset ja harjoitukset sekä jatkuva kehittäminen.

  1. Toiminta

Kun kriisi on päällä, tärkeintä viestinnässä on nopeus, avoimuus, säännöllisyys, selkeys ja totuudenmukaisuus. Empatia ja kyky tarvittaessa pyytää anteeksi oikeaa asiaa ovat ehdottomia onnistumisen edellytyksiä.

Kriisiviestinnässä kannattaa erottaa strateginen, taktinen ja operatiivinen taso ja vastuut. Kaikki viestinnän keinot kannattaa ottaa mahdollisimman laajasti käyttöön. Organisaation johdon tulee olla aktiivisesti mukana kriisiviestinnässä ja näyttää esimerkkiä. Toimiva kriisiviestintä edellyttää myös hyvää työyhteisön sisäistä viestintää.

Heikot signaalit ovat usein havaittavissa sosiaalisen median kanavissa jo ennen kuin kriisi on muualla julkisuudessa. Siksi niitä kannattaa seurata aktiivisesti ja osallistua niissä käytävään keskusteluun tarjoamalla muun muassa faktoja.

Media ja toimittajat ovat kriisiviestijän yhteistyökumppaneita. He odottavat faktoja nopeasti. Lausuntojen antamista medialle kriisissä kannattaa avainhenkiöille valmentaa jo ennakointivaiheessa. Puhuva pää normaalitilanteessa ei välttämättä pysty olemaan puhuva pää kriisitilanteessa. Tämäkin on hyvä tiedostaa.

Kriisiviestintä ei ole yksittäinen tapahtuma, vaan se saattaa kestää pitkään. Pidä viestintä jatkuvana ja päivitä tilannekatsauksia tarpeen mukaan.

  1. Jälkihoito

Pölyn laskeuduttua tulee jälkiarvioinnin aika ja korjaavat toimenpiteet seuraavien kriisien varalle. Siksi on tärkeää, että koko kriisin hoitamisen ajan on pidetty “lokikirjaa”, josta nähdään mitä milloinkin tapahtui ja tehtiin. Ota opiksesi virheistä ja onnistumisista ja päivitä suunnitelmaa sen perusteella. Jatka henkilöstön kouluttamista ja järjestä säännöllisesti kriisiharjoituksia. Harjoittelulla varmistetaan, että kaikki tietävät, miten toimia kriisitilanteessa.

Me koulutamme ja sparraamme johtoa, esihenkilöitä ja tiimejä kehittämään kriisiviestintää.

Ota yhteyttä

Mielenkiintoista luettavaa aiheesta

Lilly Korpiolan kirja Kriisiviestintä digitaalisessa julkisuudessa
Pipsa Lotta Marjamäen ja Jenni Vuorion kirja Viestinnän johtaminen

Brändit ja strategiat

Autamme kirkastamaan oleellisen. Kaikki tekemisemme pohjautuu asiakkaan liiketoiminnan ja tavoitteiden ymmärtämiseen. Katsomme markkinointia aina kokonaisuutena, jonka jokainen osa tukee tavoitteita.

Brändityöt

Toisinaan on tarpeen tehdä kokonaisvaltainen brändityö, toisiaan brändin kirkastaminen riittää päivittämään brändin esimerkiksi yrityskaupan tai muun ison muutoksen jälkeen.

Tutustu tarkemmin brändisuunnitteluun

Markkinointistrategiat

Kasvatamme asiakkaidemme menestystä kirkastamalla markkinointistrategiat. Näin markkinointi lisää pitkäjänteisesti brändiarvoa, menestystä ja kestävää kilpailuetua.

Tutustu tapaamme tehdä markkinointistrategioita

Konseptit

Konseptin peruskivi on idea, oivallus tai näkökulma, joka kiteyttää jotakin kohderyhmästä ja toisaalta yrityksestä ja sen tuotteesta tai palvelusta. Hyvä konsepti vetoaa sekä järkeen että tunteeseen.

Lue lisää konseptoinnista

Kampanjat

Luova ja onnistunut kampanjatoteutus nostaa markkinoinnin aivan toiselle tasolle, sillä se erottuu viestitulvasta. Kampanjoiden datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa palveluamme.

Lue lisää onnistuneista kampanjoista

Sisällöntuotanto

Olipa kanava mikä hyvänsä, sisältö ratkaisee. Vaikuttavat sisällöt saavat aikaan haluttua toimintaa valituissa kohderyhmissä. Toteutamme sisältöjä yksittäin ja kokonaisvaltaisesti avaimet käteen -periaatteella. Tekoäly tehostaa ja nopeuttaa luovaa työtämme.

Graafinen suunnittelu

Visuaalinen kerronta saa pysähtymään, synnyttää tunteen ja kertoo tarinan. Ilman vahvaa visuaalisuutta viestien tulvassa on vaikeaa menestyä.

Lue lisää graafisesta suunnittelusta

Valo- ja videokuvaus

Laadukkaiden ja omaleimaisten valokuvien ja videokuvien merkitys on arvossa nyt enemmän kuin koskaan, kun kaikilla on kamera taskussaan. Kuvilla on erittäin tärkeä merkitys esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja lehtimainoksissa.

Tutustu kuvauspalveluihimme

Kuvitus

Kuvituskuva tiivistää, havainnollistaa, elävöittää, luo tunnelmaa ja selkeyttää tarinaa.

Lue lisää kuvittamisesta

Copywriting

Copywriting on kaikessa yksinkertaisuudessaan tekstillä myymistä. Ensimmäiset sanat määrittävät tekstin tehon. Siksi on erittäin tärkeää tuntea kohderyhmä ja oikea tulokulma.

Tutustu copywritingiin

Tekstit

Brändin persoona tulee esiin myös sanallisessa ilmaisussa. Hyvä teksti tukee brändiä, herättää mielenkiinnon halutuissa kohderyhmissä, jakaa tietoa ja myy. Hyödynnämme tekoälyä tekstien tuotannossa.

Tutustu tekstintuotantopalveluihimme

Digimarkkinointi

Digimarkkinoinnissa, jos missä, tulokset ratkaisevat. Hyvin suunnitellut toimenpiteet vahvistavat tunnettuutta, rakentavat brändiä, innostavat ottamaan selvää, generoivat liidejä ja vahvistavat asiakassuhdetta. Datan seuranta, optimointi, analysointi ja raportointi ovat osa digimarkkinointipalvelujamme.

Verkkosivut

Voisi sanoa, että yritys, jolla ei ole verkkosivuja, ei ole olemassa. Hyvät verkkosivut ovat yrityksen ilmeen mukaiset, selkeät, informatiiviset ja helppokäyttöiset kaikilla laitteilla.

Lue lisää verkkosivuista

Verkkokaupat

Meille on tärkeää, että verkkokaupan avulla saavutetaan myyntitavoitteet. Varmistamme, että verkkokauppa löytyy mahdollisimman hyvin Google-haulla ja että markkinointiasiat ovat teknisesti ja sisällöllisesti kunnossa.

Lue lisää verkkokaupoista

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla varmistamme, että verkkosivuille ja verkkokauppaan saadaan enemmän liikennettä ja asiakkaita Googlen luonnollisten hakutulosten kautta.

Tutustu hakukoneoptimointiin

Hakukonemarkkinointi

Google-markkinointia voi tehdä monella eri tavalla ja kulmalla. Joillakin asiakkailla voi painotus olla enemmän mainonnan puolella, kun taas toisille yrityksille sopii paremmin luonnollinen sivujen löydettävyys.

Tutustu hakukonemarkkinointiin

Some-markkinointi

Some-markkinointi on monille asiakkaillemme tärkein markkinoinnin muoto. Sitoudumme tilien pitkäjänteiseen kehittämiseen, orgaanisen näkyvyyden lisäämiseen, maksetun mainonnan tehokkuuteen, sisällöntuotantoon ja ylläpitoon.

Tutustu some-markkinoinnin palveluumme

Viestintäpalvelut

Autamme yrityksiä kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä. Suunnittelemme, toteutamme ja sparraamme. Käytännön työn lisäksi meitä pyydetään myös puhumaan ja valmentamaan näistä aiheista.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö

Tarjoamme strategista ja sitoutunutta markkinointiosaamista ilman rekrytointia. Ulkoistetun markkinointipäällikön rooli räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Lue lisää palvelustamme

Viestintävalmennus

Viestintävalmiudet ja vuorovaikutustaidot muodostavat tutkitusti ison osan johtamisen ammattitaidosta sekä tiimien toimivuudesta ja hyvinvoinnista. Valmennamme tiimejä, esihenkilöitä, johtajia ja yrittäjiä.

Tutustu valmennuspalveluumme

Strategiaviestintä

Tuemme organisaation strategian todeksi muuttamisessa. Kiteytämme, visualisoimme ja tarinallistamme. Strategian luomisessa ja todeksi tekemisessä kannattaa luottaa viestinnän ja strategisen markkinoinnin yhteispeliin.

Lue lisää strategiaviestinnästä

Työyhteisöviestintä

Autamme asiakkaitamme kehittämään työyhteisöviestintää, viestimään tuloksekkaasti sekä luomaan viestintäkäytäntöjä, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Sisäisen viestinnän toimivuus vaatii erityistä huomiota hybridityön aikana.

Tutustu palveluumme

Kriisiviestintä

Kriisitilanteissa hyvä viestintä ja realistinen tilannekuva ovat ehdottomia selviytymiskeinoja. Autamme asiakkaitamme varautumaan kriiseihin ja selviämään niistä taitavasti.

Lue lisää kriisiviestinnästä

Asiakkaan ääni.

“Kustannustehokasta ja määrätietoista, pysytään asiassa. Tavoitteellisuus on huikeata, samoin joustavuus, kokonaisuuden järjestäminen ja projektin todella tiukassa aikataulussa pitäminen. Saimme kaiken mitä tarvitsimme ja vielä paljon enemmän. Mahtava suoritus!”

Matti Muhonen, toimitusjohtaja
Agile Composites Oy

“Sorja Productions sisäistää nopeasti liiketoiminnan ytimen ja sen vaikeimmatkin vivahteet. Yrittäjänä koen, että tärkeää asioiden edistämisen kannalta on ollut Sorja Productionsin ihailtava reagointinopeus.”

Esa Keskisaari, toimitusjohtaja
Suomen Tieverkko Oy

“Oikein mukavaa yhteistyötä, hyvin ”näpeissä” pidetty projekti sekä aikataulullisesti että lopputuloksen kannalta.”

Tuovi Litmanen-Tuomi, talousjohtaja
Imatran Seudun Sähkö

”Sorja Productions on luova, korkeatasoinen, joustava, kuunteleva ja helposti lähestyttävä viestintätoimisto. Voimme huolettomasti heittää asiat Sorja Productionsin hoidettaviksi, ja ne toteutuvat sovitussa aikataulussa. Vahvuutena on herkkyys löytää asian keskeinen ydin helposti ja nopeasti sekä viestiä se ymmärrettävästi.”

Markku Vengasaho, lehtori
Kondiittorimestareiden vastuukouluttaja
Saimaan ammattiopisto Sampo

“Olemme tehneet lukuisia onnistuneita markkinointiviestinnän toteutuksia Sorja Productionsin kanssa, ja haluamme jatkossa tehdä yhteistyötä nimenomaan Sorja Productionsin kanssa.”

Kati Räisänen, toimitusjohtaja
CDM Design & Involver

“Kiitos ❤️ Työ sujui sovitusti ja saatiin todella raikas, hieman erilainen ilme apteekille. Kommunikaatio oli helppoa ja helposti tavoitti teidät. Minut pidettiin hyvin ajan tasalla ja sivujen julkaisu oli juuri kuten oli sovittu.”

Niina Metelinen, apteekkari
Apteekki Lappee

“Kiitos ilosta ja valosta, jota toitte toimintaamme. Teidän vahvuutenanne on herkkyys ja kauneus, taito löytää juuri se, mitä itse ei löydä. Olemme saaneet luovaa ja luotettavaa palvelua oman viestintämme ja oman ilmeemme suunnittelussa ja rakentamisessa.”

Leea Ohtamaa
Ingin tila

Mistä nyt puhutaan?

Liity verkostoomme ja kuulet ensimmäisenä raikkaat näkökulmat brändisuunnitteluun, markkinointiin, viestintään ja asiakasymmärrykseen.

2024 © Sorja Productions Oy Tietosuojaseloste ja evästeasetukset