Tuoko markkinointi haluttua tulosta?
Markkinointistrategia luo pohjan tuloksekkaalle, arkiselle markkinointityölle. Strategian avulla toimenpiteitä seurataan ja mitataan, jolloin käytännön työhön voidaan tehdä säätöjä haluttujen tulosten saavuttamiseksi. Käymme läpi markkinointistrategian keskeiset osa-alueet, jotta voit orientoitua siihen, mitä kaikkea tietoa tarvitaan strategiatyötä varten. Samalla voit pohtia, mistä ja miten juuri teidän tapauksessanne tietoa olisi järkevimmin saatavilla ja minkälaisella aikataululla sekä budjetilla.
Markkinointistrategian kirkastamisessa käymme läpi seitsemän eri osa-aluetta:
- Kilpailija-analyysi
Kilpailija-analyysin avulla arvioimme ja ennakoimme kilpailijoiden toimintaa. Määrittelemme keskeisimmät kilpailijat, tutkimme niiden toimintatapoja, hintatasoa ja markkinointia ja peilaamme niitä.
- Kohderyhmät ja ostajapersoonat
Ostajapersoonat ovat yrityksen kohderyhmä. Määrittelyn avulla voimme rakentaa markkinoinnin puhuttelemaan ostajapersoonia ja tukemaan ostajapersoonien ostopolkua. Saamme selkeän suunnitelman siihen, millaista markkinointia kannattaa missäkin kohtaa ostopolkua tehdä asiakkaiden voittamiseksi.
- Markkinoinnin teknologiat
Määrittelemme, miten markkinoinnin teknologioita voisi parhaiten hyödyntää myynnin, markkinoinnnin ja asiakaskokemuksen luomisessa.
- Asiakaslupaukset ja kilpailuedut
Asiakaslupaukset voidaan määritellä, kun tunnetaan asiakkaat ja markkinat. Hyvin tehdyn pohjatyön jälkeen on turvallista lähteä lupaamaan. Kilpailijoista erottautuminen vaatii, että tunnemme kilpailukentän hyvin ja ymmärrämme, miten kilpailijoista voi erottautua tavalla, joka tyydyttää ostopersoonien tarpeet.
- Sisältö ja kanavat
Sisältösuunnitelma on strateginen työkalu, jota toteuttamalla on tarkoitus ohjata potentiaalinen ostaja kohti ostopäätöstä. Sisällöllä ohjataan asiakasta eteenpäin ostopolulla kohti seuraavaa vaihetta ja lopulta ostopäätökseen ja päätöksen jälkeiseen sitoutumiseen.
- Tavoitteet
Määrittelemme luotettavasti mitattavat tavoitteet markkinoinnille. Tavoitteet luovat markkinoinnille suunnan ja päämäärän. Ne pohjautuvat aina yrityksen liiketoimintastrategiaan. Päätavoitteita ei kannata asettaa kovin montaa. Olemme todenneet klassisen SMART-mallin yhdeksi käyttökelpoiseksi työkaluksi hyvien tavoitteiden asettamiseen. SMART-mallin avulla tavoitteista saa:
- Smart eli tarkasti määriteltyjä
- Measurable eli mitattavia
- Assignable eli vastuutettuja (kuva vastaa tavoitteen saavuttamisesta)
- Realistic eli realistisia
- Time-related eli aikaan sidottuja
- Mittarit
Jalostamme liiketoiminnan tavoitteista markkinoinnin mittarit. Näin varmistamme, että teemme oikeita asioita. Tarkoitus on todentaa, että tehdyt markkinoinnin toimenpiteet vaikuttavat liiketoimintaan halutulla tavalla. Mittareiksi kannattaa valita pari-kolme keskeisintä, joilla oikeasti on merkitystä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä ja joita oikeasti ehditään seurata. Markkinointistrategia ei ole staattinen, vaan se vaatii jatkuvaa seurantaa ja sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin.
Miksi myynnin kasvu vaatii sisältö- ja digimarkkinointia?
Sisältö- ja digimarkkinoinnin rooli kasvaa jatkuvasti. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa kohderyhmillesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä ja sen myötä luoda uusia asiakassuhteita sekä lisätä myyntiä. Digimarkkinointi taas perinteisesti yhdistetään yksinomaan mainontaan, vaikka molemmilla on sama tavoite.