Puhelimen ikoni040 837 8977
26.9.2024

Milloin markkinointistrategia kannattaa tehdä ja mitä siinä tulisi huomioida?

Markkinointistrategian luominen on keskeinen osa yrityksen menestystä. Kirkastettu markkinointistrategia on kilpailuedun luomisen pelikirja. Se on valinta siitä, mitä halutaan voittaa. Monilla organisaatioilla on vain yksi strategia. Silloin markkinoinnin osalta voidaan puhua markkinointisuunnitelmasta. Tärkeää kuitenkin on, että se linjaa markkinoinnin tekemistä riittävän strategisella ja liiketoimintaa kasvattavalla tavalla.

Milloin on oikea aika tehdä markkinointistrategia, ja mitä asioita pitäisi ottaa huomioon sen suunnittelussa? Tarjoamme vinkkejä tehokkaan markkinointistrategian luomiseen.

Oikea aika markkinointistrategialle

Ensimmäinen askel on tunnistaa, milloin yrityksesi tarvitsee markkinointistrategian. Tämä voi vaihdella yrityksestä toiseen, mutta yleisesti ottaen seuraavat tilanteet ovat merkkejä siitä, että on aika aloittaa strategian suunnittelu:

1. Uusi yritys

Kun perustat uuden yrityksen, on tärkeää luoda markkinointistrategia heti alusta alkaen. Se auttaa sinua houkuttelemaan ensimmäiset asiakkaat ja luomaan brändin, joka erottuu kilpailijoista.

2. Liiketoiminnan laajentaminen

Jos yritys kasvaa tai laajentuu uusille markkinoille (uusi maantieteellinen alue, uusi tuote), tarvitaan päivitetty markkinointistrategia, joka huomioi uudet haasteet ja mahdollisuudet.

3. Kilpailun kiristyminen

Kun kilpailu yrityksen toimialalla kasvaa, markkinointistrategian päivittäminen voi auttaa säilyttämään asema ja erottumaan joukosta.

4. Asiakaskäyttäytymisen ja teknologian muutokset

Muuttuva kuluttajien käyttäytyminen, kuten ostamisen siirtyminen verkkokauppaan, vaatii strategian päivittämistä vastaamaan uusia tarpeita.

Mitä tulisi huomioida markkinointistrategiaa luodessa?

 Kun olet päättänyt, että on aika luoda markkinointistrategia, on tärkeää ottaa huomioon seuraavat seitsemän osa-aluetta:

1. Tavoitteet

Määritä selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet. Haluatko kasvattaa myyntiä, lisätä brändin tunnettuutta, houkutella uusia asiakkaita vai säilyttää nykyiset? Päätavoitteita ei kannata asettaa kovin montaa.

Olemme todenneet klassisen SMART-mallin yhdeksi käyttökelpoiseksi työkaluksi hyvien tavoitteiden asettamiseen. SMART-mallin avulla tavoitteista saa:

  • Smart eli tarkasti määriteltyjä
  • Measurable eli mitattavia
  • Assignable eli vastuutettuja (kuva vastaa tavoitteen saavuttamisesta)
  • Realistic eli realistisia
  • Time-related eli aikaan sidottuja

2. Kohdeyleisö

Kuka on sinun ideaaliasiakkaasi? Ymmärrä heidän tarpeensa, toiveensa ja ostokäyttäytymisensä.

3. Kilpailu 

Analysoi kilpailijat ja heidän markkinointistrategiansa. Missä voit erottua ja tarjota lisäarvoa asiakkaillesi?

4. Sisältö ja kanavat

Sisältösuunnitelma on strateginen työkalu, jota toteuttamalla on tarkoitus ohjata potentiaalinen ostaja kohti ostopäätöstä. Valitse sopivat markkinointikanavat, kuten digitaalinen markkinointi (verkkosivut, hakukone- tai some-markkinointi jne) tai perinteinen markkinointi. Kukin kanava vaatii oman strategiansa.

5. Teknologiat 

Määritä miten markkinoinnin teknologioita voisi parhaiten hyödyntää myynnin, markkinoinnnin ja asiakaskokemuksen luomisessa.

6. Asiakaslupaukset ja kilpailuedut 

Kilpailijoista erottautuminen vaatii, että kilpailukenttä tunnetaan hyvin ja ymmärretään, miten kilpailijoista voi erottautua tavalla, joka tyydyttää ostopersoonien tarpeet.

7. Seuranta ja arviointi

Seuraa markkinointistrategian toteutumista ja tee tarvittavia muutoksia matkan varrella.

Hyvin kirkastettu markkinointistrategia heijastaa yrityksen ainutlaatuisia tarpeita ja tavoitteita. Tärkeää on pysyä jatkuvasti ajan tasalla markkinoiden muutoksista ja olla valmis mukautumaan niihin.

Saattaisit haluta lukea myös nämä artikkelit.

Milloin markkinointistrategia kannattaa tehdä ja mitä siinä tulisi huomioida?

Milloin on oikea aika tehdä markkinointistrategia, ja mitä asioita pitäisi ottaa huomioon sen suunnittelussa? Tarjoamme vinkkejä tehokkaan markkinointistrategian luomiseen. Oikea …

Menestyjä syventää tunnetta asiakasviestinnässä

Markkinointiviestinnässä on jo pitkään luotettu tunteeseen. Viestin halutaan synnyttävän tunnetta ja sitä kautta ostohalukkuutta ja -päätöstä. Tuotteella ei ole arvoa, …

Miten strategiaviestinnästä voi tulla menestystarina?

Yksinkertaisuus ja selkeys Strategian ei tarvitse olla monimutkainen. Päinvastoin, yksinkertaisuus ja selkeys ovat avainasemassa. Kilpailuetuun perustuva sekä puhuttelevasti laadittu visio …

Kaikki artikkelit

Mistä nyt puhutaan?

Liity verkostoomme ja kuulet ensimmäisenä raikkaat näkökulmat brändisuunnitteluun, markkinointiin, viestintään ja asiakasymmärrykseen.

2025 © Sorja Productions Oy Tietosuojaseloste ja evästeasetukset