Brändityö ja brändin kirkastaminen
Toisinaan on tarpeen tehdä kokonaisvaltainen brändityö, toisiaan brändin kirkastaminen riittää päivittämään brändin esimerkiksi yrityskaupan tai muun ison muutoksen jälkeen.
Brändityön aluksi tutustumme asiakkaaseemme, sen vahvuuksiin ja tavoitteisiin, markkinaan ja kilpailutilanteeseen. Alkukartoituksen ja -kyselyn pohjalta valmistelemme aineiston brändityön aloitustyöpajaan. Työpajatyöskentely on intensiivistä ja keskustelevaa. Vapautuneessa ja innostuneessa ilmapiirissä ideoidaan ja saadaan oivalluksia. Asiakkaasta riippuen työ voi vaatia useamman työpajan tai kyselyn. Vaiheistus ja aikataulu suunnitellaan aina räätälöidysti. Brändityön kesto on yleensä 1–4 kuukautta.
Brändin visuaalinen ilme
Visuaalisuus on erottamaton osa brändiä. Tunnistettava ilme on yrityksen, tuotteen tai palvelun punainen lanka. Se kokoaa tyylin, jolla kerrotaan brändin tarinaa kuvilla, videoilla tai painotuotteilla. Ilmeen voi luoda osana brändityötä tai sen jatkumona.
Visuaalisen ilmeen keskeisiä elementtejä ovat logo, värimaailma, kuvamaailma ja niiden ilmentymät eri kanavissa. Visuaalinen ilme on hyvä koota visuaaliseen ohjeistukseen, joka toimii pohjana erilaisten sovellusten suunnittelulle.
Brändin sanallinen ilmaisu
Brändin persoona tulee esiin myös sanallisessa ilmaisussa. Miten brändi puhuu, minkälaisella äänensävyllä, minkälaista kieltä brändi käyttää? Määrittelyn jälkeen voidaan kirjoittaa brändin slogan ja muut avainviestit, kuten hissipuhe ja bränditarina. Sanallisen ilmaisun määrittely linjaa kaikkea brändin viestintää ja markkinointia asiakastapalvelusta verkkosivuihin ja some-sisältöihin.
Brändikäsikirja
Brändityön keskeisiä tuloksia ovat brändinimi, logo ja visuaalinen ilme, brändipersoona, ääni, brändilupaus, avainviestit, bränditarina ja brändihierarkia. Brändityön jatkona teemme tarpeen mukaan brändikäsikirjan, joka kokoaa brändin visuaaliset ja sanalliset linjaukset, sekä sovellukset, esimerkiksi käyntikortit, kirje- ja esityspohjat, julisteet sekä esitteet.
Kun brändityö on tehty, alkaa varsinainen brändin rakentaminen. Se tapahtuu kaikkialla siellä, missä brändi näkyy ja kuuluu – markkinointiviestinnästä asiakkaan kohtaamiseen.
Ota yhteyttä